aQuator
  • Strona główna
  • /
  • Tryb życia
  • /
  • Picie wody podczas aktywności fizycznej w upały – dlaczego nawadnianie jest ważne i jak wpływa na efekty treningu?

Picie wody podczas aktywności fizycznej w upały – dlaczego nawadnianie jest ważne i jak wpływa na efekty treningu?

Ludzkie ciało w ok. 60-70% składa się z wody, dlatego koniecznym dla zachowania zdrowia jest prawidłowe nawodnienie. Organizm szybko traci wodę na skutek pocenia, a w niektórych okolicznościach szybciej niż zwykle. Dzieje się tak choćby podczas aktywności fizycznej uprawianej podczas upałów. Jest to ekstremalna sytuacja, kiedy szczególnie trzeba zadbać o to, by dostarczyć organizmowi odpowiednią dla niego ilość wody.

 

Czy ilość wypitej wody może mieć wpływ na efekty ćwiczeń? Skąd wiadomo, ile wody trzeba wypić, aby się nie odwodnić? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części artykułu. Dowiesz się z niego również, jaka jest rekomendowana ilość płynów podczas uprawiania sportu i po jaką wodę warto sięgać.

 

Jak poziom nawodnienia wpływa na zdrowie i efekty treningu?

Intensywny trening fizyczny sprawia, że sportowiec narażony jest na odwodnienie. Im dłużej trwa wysiłek, tym większe ryzyko zachwiania równowagi organizmu, co ma niekorzystny wpływ na pracę wielu układów. Zatem by wszystkie procesy życiowe przebiegały w prawidłowy sposób, trzeba się odpowiednio nawadniać.

Każdy pewnie wie, że woda w postaci potu reguluje temperaturę ciała człowieka, ale jak się okazuje w przypadku osób aktywnych fizycznie nie tylko. Oprócz tego warunkuje właściwą ruchliwość stawów i zmniejsza ryzyko kontuzji. Od poziomu wody w organizmie zależą także zdolności regeneracyjne po ćwiczeniach.

Warto też zaznaczyć, że nie będąc odpowiednio nawodnionym, nie da się wykonać dobrego treningu. Dlaczego? Bo wtedy wydajność spada znacznie poniżej możliwości.

 

 

Skutki odwodnienia – czym grozi zbyt niska podaż płynów podczas aktywności?

Bardzo niebezpieczna dla osób aktywnych fizycznie jest zbyt niska podaż płynów w trakcie wysiłku. Podczas ćwiczeń tracisz wodę, pocąc się i oddychając. Już odwodnienie na poziomie 2% pociąga za sobą obniżenie maksymalnej wydolności tlenowej o 10-20%!

Po czym poznać, że doszło do odwodnienia? Świadczą o tym takie objawy jak:

  • zmęczenie,
  • ospałość,
  • ból i zawroty głowy,
  • spadek koordynacji,
  • mniejsza siła mięśniowa,
  • skurcze mięśni,
  • brak apetytu,
  • nudności.

Ważnym sygnałem świadczącym o konieczności przyjęcia płynów jest uczucie pragnienia. Gdy się pojawia to znak, że organizm jest już częściowo odwodniony. Szczególną uwagę trzeba zwrócić także na kolor moczu. Ciemna barwa oznacza odwodnienie, a jasna, że pijesz tyle wody, ile trzeba.

 

Skuteczne nawadnianie – od czego zależy ilość potrzebnych płynów?

Strata wody przez skórę podczas ćwiczeń w trakcie upałów jest bardzo duża i może wynieść nawet 2-3 l na godzinę, gdzie w optymalnej temperaturze jest to 0,8-1,2 l, czyli o połowę mniej. Wniosek z tego taki, że do odwodnienia może dojść bardzo szybko. Pojawia się więc pytanie, ile trzeba pić wtedy wody, żeby się nie odwodnić?

Zwykle słyszy się, że człowiek powinien wypijać dziennie ok. 1,5 l wody. Jest to jednak wartość średnia. Każdy z nas jest inny, przez co zapotrzebowanie również może się różnić. Wpływają na nie czynniki takie jak płeć czy masa ciała, jak również rodzaj wykonywanych ćwiczeń, długość i intensywność treningu, a także temperatura na zewnątrz.

Przed treningiem stopień nawodnienia powinien być na poziomie fizjologicznym. W trakcie samego wysiłku fizycznego należy pić 150-200 ml co 10-15 minut, czyli mniej więcej niepełną szklankę. Jeśli zapotrzebowanie jest większe, to ilość tą oczywiście trzeba zwiększyć. Można też przyjąć, że na każde spalone 250 kcal powinno się wypić szklankę wody (250 ml).

 

 

Co pić podczas treningu?

Jak się okazuje woda wodzie nierówna. Woda kranowa nie zawsze nadaje się do picia, z kolei woda butelkowana często występuje w wariantach o wysokiej mineralizacji. Ekologiczną alternatywą staje się woda jonizowana, której dostarczyć może domowy jonizator.

Jonizator wody to urządzenie, które wykorzystując elektrolizę, oddziela ze strumienia wody związki zasadowe i kwasowe, dostarczając nam wodę jonizowaną: alkaliczną i kwaśną. W ten sposób otrzymujemy to, na czym najbardziej nam zależy, czyli czyste i zdrowe cząsteczki H₂O.

Część alkaliczna ma zasadowe pH (powyżej 7) i dominują w niej jony OH-. Picie wody alkalicznej niesie za sobą mnóstwo korzyści zdrowotnych.

 

Jak woda alkaliczna wpływa na organizm sportowca?

Osoby aktywne fizycznie chcąc poprawić swoje wyniki sportowe i szybciej uzyskać pożądane efekty nierzadko spożywają duże ilości żywności kwasotwórczej, np. mięsa, nabiału czy jaj, a rezygnują z pokarmów o dużej wartości zasadowej takich jak owoce i warzywa, przez co narażeni są na zakwaszenie organizmu. By nie dopuścić do zakwaszenia, wystarczy pić wodę alkaliczną, która skutecznie przed nim chroni, jednocześnie wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne i zwalcza wolne rodniki, wzmacniając komórki organizmu.

Picie wody alkalicznej to najlepszy sposób nawadniania organizmu nie tylko podczas treningów w czasie upałów, ale także na co dzień. Oprócz tego, że woda ta pomaga utrzymać odpowiedni, lekko zasadowy odczyn organizmu, to dodatkowo skutecznie dotlenia komórki. Warto też wspomnieć, że dostarcza cennych minerałów oraz wzmacnia system odpornościowy. Ponadto przyspiesza metabolizm, wspierając proces odchudzania.

Wpływ wody alkalicznej na efekty treningu 

Picie wody jonizowanej zwiększa ogólną wydajność organizmu. Dzięki właściwościom alkalicznym woda ta przyspiesza odprowadzanie kwasu mlekowego wydzielanego po intensywnym wysiłku fizycznym, poprawiając tym samym intensywność treningu i skracając czas regeneracji.

Regularne przyjmowanie odpowiednich ilości płynów przez osoby aktywne fizycznie sprzyja osiąganiu lepszych wyników sportowych. Chcesz być coraz lepszy w swojej dyscyplinie sportowej? Pij jonizowaną wodę alkaliczną!

 

Skąd wziąć alkaliczną wodę jonizowaną?

Stały dostęp do świeżej alkalicznej wody jonizowanej zapewni domowy jonizator wody. To obowiązkowe urządzenie dla tych, którzy chcą zadbać o swoje zdrowie, poprawić samopoczucie i osiągać coraz lepsze wyniki sportowe.

Do domu najlepiej sprawdzi się jonizator wody w postaci przenośnego dzbanka. Gabarytowo nie jest duży, więc każdy powinien znaleźć na niego miejsce w swojej kuchni. Jedyne czego potrzebuje, to dostęp do prądu. Przygotowaną przez jonizator wodę alkaliczną można przelać do butelki lub bidonu i zabrać ze sobą na trening. Rezygnując z picia wody butelkowanej na rzecz wody alkalicznej, dbamy nie tylko o swoje zdrowie, ale też o środowisko.

Alkaliczną wodę można pić, a co zrobić z kwaśną? Z uwagi na to, że jest to naturalny i skuteczny środek dezynfekujący, można wykorzystać ją do zewnętrznej dezynfekcji. Dzięki temu nawet kropla zjonizowanej wody się nie zmarnuje.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.
Dowiedz się więcej Rozumiem

Tutaj kupisz jonizatory wody aQuator

kontakt@mediasklep24.pl

sklep@naturazdrowie.pl

kromolickaan@gmail.com

bok@med-life.pl

sklep@zdrowie-dom.pl

info@ozoneo.pl

olimpiafit@vip.onet.pl

sklep@grugo.eu

sklep@kawkaje.com

info@zdrowiemojapasja.pl